FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj
Forum Witamy Na Forum Strona Główna
->
Drogi Krajowe i Autostrady
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Witamy Na Forum
----------------
Dzień Dobry
Regulamin
Ważne Tematy
----------------
Newsy
Przepisy
Ciekawostki
Firmy Transportowe i Spedycyjne
Drogi Krajowe i Autostrady
Ciężarówki
----------------
Daf
Man
Iveco
Renault
Scania
Mercedes
Volvo
Różne
----------------
Rozmowa Ogólna
CB-Radio
Czasopisma
Naczepy
Galeria
Wasze Trucki
Opowidania Z Tras
Filmy
TV&Radio
Bazar
Humor
Praca
Sport
Targi Zloty Imprezy
Wypadki
Gry
----------------
18 WoS Haulin
18 WoS Pedal to the Metal
Inne Gry
Reklama
----------------
Reklama
ScaniaSite
Ciężarówki
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Admin
Wysłany: Nie 11:01, 07 Paź 2007
Temat postu: Ekspresówki będą płatne
Jerzy Polaczek, minister transportu, szykuje rewolucję. Pojawi się elektroniczny system poboru opłat. Na pierwszy ogień pójdą przewoźnicy, potem zapłacą kierowcy aut osobowych
Szybkich tras u nas na lekarstwo, a nowe powstają w żółtym tempie. Ministerstwo Transportu planuje za to rewolucję na autostradach i drogach ekspresowych. Właśnie przygotowało projekt zmian w ustawach drogowych. Jedna z ważniejszych to objęcie opłatami elektronicznymi nie tylko użytkowników autostrad, ale także dróg ekspresowych.
Ministerstwo tłumaczy zmiany dyrektywami unijnymi. Zgodnie z nimi, od 2009 r. w całej Europie ma być wprowadzony jednolity system opłat elektronicznych dla ciężarówek. Właśnie on umożliwi rewolucję na polskich ekspresówkach. Dwa-trzy lata później podobny system ma obowiązywać kierowców samochodów osobowych.
Koncesjonariusze i przewoźnicy nie są szczęśliwi. Uważają, że ciężarówki zjadą na zwykłe drogi. Z oszczędności.
— A przecież chodzi o to, by zmotywować spedytorów do korzystania z autostrad i dróg ekspresowych, poprawiając bezpieczeństwo jazdy kierowców samochodów osobowych na drogach lokalnych i alternatywnych — mówi Tadeusz Gruba, prezes Vos Logistics Polska.
„System opłat [dla ciężarówek — przyp. red. PB] może być sukcesywnie rozszerzany na drogi alternatywne tak, aby nie dopuścić do ucieczki ruchu na drogi pozostające poza systemem” — napisał resort transportu w uzasadnieniu do nowelizacji.
Pierwszym krokiem przygotowań do nowego systemu ma być zniesienie winiet dla samochodów ciężarowych. Wrócą opłaty na bramkach autostrad. Państwo chce oszczędzić. Teraz płaci koncesjonariuszom autostrad rekompensaty za przejazd ciężkiego taboru.
„Obecnie przejazd pojazdu ciężarowego kategorii IV (…) pomiędzy Koninem a Nowym Tomyślem, posiadającego wykupioną winietę jednodniową (o wartości 27 zł), powoduje obowiązek wypłaty rekompensaty ze środków Krajowego Funduszu Drogowego dla spółki koncesyjnej w wysokości około 190 zł” — napisał w uzasadnieniu resort transportu.
Bez zmiany systemu już w 2009 r. funduszowi mogłoby zabraknąć pieniędzy.
O wysokości opłat za przejazd autostradami i ekspresówkami zdecydują głównie resort transportu i rząd. Niezależnie od wielkości samochodu maksymalna stawka ma wynieść 2,50 zł za kilometr. Obecne ceny są znacznie niższe — w zależności od tonażu ciężarówki i długości trasy wynoszą od 0,4 do 1,4 zł za kilometr.
Koncesjonariuszom autostrad nie podoba się, to, że o ich dochodach będą decydowali urzędnicy. Podkreślają, że przecież poszczególne odcinki tras są budowane w różnych okresach, różne są koszty materiałów, więc trzeba to wziąć pod uwagę. Andrzej Lewandowicz, wiceprezes Autostrady Wielkopolskiej, twierdzi, że swoje zdanie spółka przedstawi do 15 października. Podobnie zrobi koncesjonariusz A4 Kraków—Katowice.
— Otrzymaliśmy projekty w zeszły piątek po południu, a odpowiedzi mieliśmy udzielić do 4 października. Na razie prawnicy przeanalizowali punkty, które są niezgodne z naszą umową koncesyjną. Przy koncesji na 30-35 lat system opłat musi być stabilny. Nie można mówić, że ustali go minister w zależności od tego, czy pada śnieg czy świeci słońce — mówi Tomasz Niemczyński, prezes Stalexportu Autostrady Małopolskiej.
Wprowadzenie elektronicznego systemu i opłat na ekspresówkach to perspektywa przynajmniej dwóch lat. Pewne jednak jest to, że już od przyszłego roku wzrosną ceny na autostradach. Obecnie bowiem koncesjonariusze mogą stosować upusty — sięgające nawet 20-30 proc. dla osób często korzystających.
Przygotowana przez resort nowelizacja ma w następstwie dyrektyw unijnych ograniczyć rabaty do 13 proc. już wiosną. Uderzy to po kieszeni nie tylko przewoźników, ale także mieszkańców blisko położonych miast — np. Krakowa i Katowic — często korzystających z autostrady A4.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Saphic 1.5 // Theme created by
Sopel &
Programosy.pl
Regulamin